Οι βασικές Αποφάσεις για το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας έχουν υπογραφεί, οι προϋποθέσεις για την επιδοματική ενίσχυση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό έχουν οριστεί, η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα ανοίξει- έστω μετ’ εμποδίων- στις αρχές του Μαίου, αλλά έπρεπε να δώσει και η ΑΑΔΕ οδηγίες για το πώς θα κινηθούν οι εφορίες, από τη στιγμή που οι οφειλές προς το Δημόσιο δεν ρυθμίζονται αλλά το απαγορευτικό των πλειστηριασμών καλύπτει κι αυτές τις οφειλές.

Αυτό το απαγορευτικό έχει, όμως, προϋποθέσεις κι αυτές ακριβώς τις προϋποθέσεις έρχεται να «φωτίσει» ειδική, πολυσέλιδη εγκύκλιος της ΑΑΔΕ.

Το πρώτο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι στο στάδιο της προσωρινής προστασίας, δηλαδή πριν οριστικοποιηθεί η ρύθμιση, το Δημόσιο έχει σχετική ευχέρεια κινήσεων. «Η προσωρινή προστασία του άρθρου 78 δεν εμποδίζει την επιβολή λοιπών πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης ή ασφαλιστικών μέτρων στην κύρια κατοικία του αιτούντος, ούτε τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης η ασφαλιστικών μέτρων στην υπόλοιπη περιουσία του οφειλέτη». Τα παραπάνω σημαίνουν πρακτικά ότι σε αυτό το στάδιο ισχύει η προσωρινή προστασία αλλά μόνο από πλειστηριασμούς στην πρώτη κατοικία, άρα οι εφορίες μπορούν να εγγράφουν υποθήκες και να κάνουν κατασχέσεις, ενώ συν τοις άλλοις μπορούν ή μάλλον πρέπει να ενεργοποιήσουν όλο το διαθέσιμο «οπλοστάσιο»- άρα και πλειστηριασμούς- για τα υπόλοιπα ακίνητα του οφειλέτη.

Η εγκύκλιος εν όψει εφαρμογής του πλαισίου ρύθμισης των τραπεζικών δανείων, ορίζει, επίσης, τα εξής:
• Κατά τη διάρκεια της προσωρινής προστασίας, η αυτοδίκαιη αναστολή των πλειστηριασμών λήγει σε περίπτωση μη επίτευξης συναινετικής ρύθμισης οφειλών, μετά από την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας για την υποβολή αίτησης δικαστικής ρύθμισης
• Η αναστολή λήγει, επίσης, στην περίπτωση που υποβληθεί εμπρόθεσμα αίτηση δικαστικής ρύθμισης αλλά το δικαστήριο είτε ανακαλέσει οποτεδήποτε την προσωρινή διαταγή είτε απορριφθεί το αίτημα του οφειλέτη.

Σημειωτέον, ότι μετά από πίεση των Θεσμών και προς αποφυγήν καταχρηστικών συμπεριφορών, που παρατηρήθηκαν κατά την περίοδο του νόμου Κατσέλη, απαγορεύεται η υποβολή δεύτερης αίτησης από το ίδιο φυσικό πρόσωπο, ακόμα κι αν με τη δεύτερη αίτηση ζητείται ρύθμιση διαφορετικών οφειλών σε σχέση με την πρώτη ή αν ο αιτών εξέπεσε της ρύθμισης που προέκυψε από την προηγούμενη αίτηση, άρα ακολούθως στενεύει ο κλοιός κι από το Δημόσιο.

Όσον αφορά στο στάδιο της οριστικής ρύθμισης, κατ’ αρχάς, απαγορεύονται πλειστηριασμοί και υποθήκες ακόμα κι από το Δημόσιο, αλλά με έναν αστερίσκο, καθώς είναι δυνατή η εγγραφή υποθήκης εφόσον συναινεί ο οφειλέτης. Υπάρχει, όμως και μια ακόμα μικρή λεπτομέρεια: οι απαγορεύσεις ΔΕΝ καταλαμβάνουν τους πιστωτές, των οποίων οι απαιτήσεις, αν και ήταν επιδεκτικές ρύθμισης, δεν ρυθμίστηκαν συναινετικά ή δικαστικά. Στις περιπτώσεις αυτές, όλοι οι πιστωτές (μεταξύ αυτών και το Δημόσιο) μπορούν να αναγγελθούν για το σύνολο των απαιτήσεών τους.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο της ΑΑΔΕ, το Δημόσιο συνεισφέρει στις μηνιαίες καταβολές (ανάλογα με το εισόδημα του οφειλέτη) κι αυτή η συνεισφορά καταβάλλεται σε ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό με δικαιούχο τον οφειλέτη και δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται. Επιπροσθέτως, για την έγκριση και καταβολή της συνεισφοράς δεν απαιτείται φορολογική ή ασφαλιστική ενημερότητα του οφειλέτη.
EEA