Χιλιάδες υποψήφιοι, μπορούν να γίνουν κέρδος για τη δημοκρατία
Του ΦΙΛΗΜΟΝΑ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΥ Ο αριθμός των υποψηφίων που κατέρχονται στις τοπικές εκλογές, όπως επισημοποιήθηκε με την κατάθεση των ψηφοδελτίων ως…

Το νέο περιβάλλον που δημιουργεί η απλή αναλογική κάνει ελκυστική προφανώς τη διαδικασία της εκλογικής καθόδου. Με κάτι λιγότερο από 3% μπορείς να εκλεγείς δημοτικός σύμβουλος με την παράταξή σου και ποιος ξέρει, να παίξεις ακόμα και ρόλο κλειδί αν δεν βγαίνει η πλειοψηφία του νέου δημάρχου στο δημοτικό συμβούλιο. Όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι θα έχουν κρίσιμο ρόλο πλέον.
Το κρίσιμο όμως δεν είναι μόνο να υπάρχει μία σταθερή και βιώσιμη πλειοψηφία για να διοικείται ο δήμος. Είναι και να μπορέσει αυτό το άνοιγμα του συστήματος να βοηθήσει στον πλουραλισμό και την πολυφωνία. Γιατί αυτό είναι και το νόημα της απλής αναλογικής να εμβαθύνει τη δημοκρατία.

Αλλά ας μην προτρέχουμε. Το κέρδος από τις πολλές υποψηφιότητες μπορεί να είναι και πιο απλό: Εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες άνθρωποι σε μία πόλη και έναν νομό, αποφασίζουν να εκτεθούν, να ανοιχτούν προς την πόλη, να αναλάβουν ευθύνες. Να μάθουν έστω πώς γίνεται μία διαδικασία εκλογών, συγκρότησης προγράμματος, αντιπαράθεσης με άλλες απόψεις. Αν μη τι άλλο, αυτά τα μαθήματα μπορεί κανείς να τα αξιοποιήσει στο μέλλον και να γίνει κομμάτι μιας ομάδας πολιτών που και θέλει και μπορεί να ασχολείται με τα κοινά. Αν το καλοσκεφτούμε δεν είναι μικρό κέρδος.

———

+ Πολιτισμός. Είναι κέρδος που πλέον ο πολιτισμός είναι βασικός μέρος των προγραμμάτων των υποψηφίων. Δεν ήταν έτσι παλιότερα. Μόνο που χρειάζεται ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον. Γιατί οι πολιτικές πολιτισμού έχουν φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα διεθνώς και απέχουμε από αυτές. Και χρειάζεται και άλλη προσέγγιση, που να κινητοποιεί τον κόσμο και να τον βάζει συμμέτοχο.

– Μπλοκάρισμα. Είναι φανερό και γνωστό από παλιά το κυκλοφοριακό μπλοκάρισμα που έχει η πόλη στην περιοχή της Σκάλας και του άξονα Κουντουριώτη – Ελιγιά. Μεγάλοι δρόμοι εκατέρωθεν πέφτουν πάνω σε μερικά στενά. Το πρόβλημα μεγαλώνει όσο μεγαλώνει και το κύμα επισκεπτών στην πόλη και το ενδιαφέρον που αποκτά το ιστορικό της κέντρο. Υπήρχαν σκέψεις για υπόγειο τούνελ αλλά είναι ακριβό. Και σίγουρα χρειάζεται να μειωθούν τα αυτοκίνητα που κινούνται προς το κέντρο. Ακόμα πιο σίγουρο είναι ότι το θέμα είναι σημαντικό.

Μέριμνα… για το περπάτημα

Τόσα χρόνια περπατάνε πολλοί, μικροί και μεγάλοι, άνδρες και γυναίκες. Περπατάνε για να κρατάνε τη φόρμα τους και να τα πηγαίνουν καλά με την υγεία τους κάτι που το θέλουν όλοι και το προωθούν και οι μεγάλες αγώνες δρόμου που γίνονται στην πόλη.

Κι όμως, η οργανωμένη Πολιτεία από το κράτος ως τον δήμο, δεν ενδιαφέρονται γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Δεν προσέχουν να κρατάνε σε καλό επίπεδο τους δρόμους, τις διαδρομές, δεν τους δίνουν λύσεις. Στα Γιάννενα ίσως να είναι λίγο καλύτερα από άλλες πόλεις γιατί υπάρχουν κάποιες διαδρομές κυρίως στη λίμνη, αλλά πάλι δεν προχωράνε τα πράγματα. Ακόμα είμαστε σε όσα συζητούσαμε πριν από πέντε χρόνια.

Είναι χαρακτηριστικό σε μερικά σημεία στο παραλίμνιο που τσακώνονται οι ποδηλάτες με τους περιπατητές γιατί το μόνο καλό σημείο χωρίς λακκούβες είναι αυτό με την άσφαλτο του ποδηλατοδρόμου.
Λεπτομέρειες θα πει κάποιος, αλλά δεν είναι. Πρέπει να υπάρχει συνεχή μέριμνα γι’ αυτά τα μικρά που εκφράζουν όμως βαθύτερες τάσεις της κοινωνίας μας.

Από τις «Αποχρώσεις» της εφημερίδας «Ελευθερία»